sobota, 7 listopada 2015

W dzisiejszym poście będzie o gamie durowej. 


Gama durowa zbudowana jest z siedmiu stopni. Pomiędzy nimi w określonej kolejności są całe tony i półtony.
Skorzystam w następujących oznaczeń:
2 – oznacza dwa półtony, czyli jeden cały ton,
1- oznacza półton, czyli na gitarze odległość jednego progu.
Schemat skali durowej wygląda tak:
2 – 2 – 1 – 2 – 2 – 2 – 1
Gdybyśmy korzystali z konkretnych dźwięków, np chcąc zbudować gamę C-dur, dźwięki byłyby następujące:
c – d – e – f – g – a – b – c
Czyli:
I stopień – dźwięk „c”
II stopień – „d”
III stopień – „e”
IV stopień – „f”
V stopień – „g”
VI stopień – „a”
VII stopień – „b”
VIII stopień – dźwięk „c”, czyli oktawa.
Idąc dalej, wyjdzie nam, że:
Pomiędzy I i II stopniem mamy odległość całego tonu, czyli dwa progi, itd.
Zatem wychodzi tak, że I stopień wyznacza nam nazwę gamy. W powyższym przykładzie zaczynając od dźwięku „c” utworzyliśmy gamę C-dur.
Gdybyśmy chcieli zbudować gamę durową np. w tonacji G-dur, dźwięki wyszłyby następujące:
g – a – b – c – d – e – fis – g
Użyłem tutaj oznaczeń amerykańskich, zamiast dźwięku „h” użyłem dźwięku „b”.
Nazwa „gama durowa” i „skala durowa„, „skala jońska” we współczesnej teorii muzyki mają to samo znaczenie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz